Liczba wyświetleń

piątek, 6 lipca 2012

kuter


      Ktoś kiedyś powiedział, że świat składa się z garstki faktów i całego bezmiaru możliwości, to moja wizja świata. Składam piękne chwile, obrazy, dźwięki w swój świat, to moje skarby. Jedyne fakty, w które mogę uwierzyć, wiesz, teraz budowanie zaczęłam od dymu z komina, to najtrwalsza konstrukcja.
      A w
      miasteczku małe kino, tęskniące za pianinem, widownią, zgaszonym światłem...z drobinkami kurzu, unoszącymi się w snopie światła z projektora, zapachem celuloidowej projekcji...porzucone, oszukane, magiczne... Dawno temu, pod koniec studiów, któryś z wykładowców zapytał, co chcielibyśmy w życiu robić. Większość chciała robić filmy, ktoś nawet w Hollywood, ja chciałam mieć kino. Z galerią, spotkaniami autorskimi, przeglądami, takie kino, jakie miałam na wydziale, gdzie na sali siedziałam z filiżanką kawy, albo talerzykiem z kolacją. Kocham kino, ale nie lubię rozbierania filmów na drobne kawałeczki, chłonę film atawistycznie, całą powierzchnią ciała, wszystkimi zmysłami. Tak niewiele jest fimów pięknych, scen zapadających w najgłębsze czeluści duszy...Wyśmiali mnie wtedy, pomysł był egzotyczny i nierealny, a przede wszystkim precedensowy, to zawsze budzi opór. Dziś jest trywialny, kinoteatrów, wspólczesnych nickelodeonów (wartych ciut więcej, niż nickel...) jest mnóstwo. 
      Proszę przeczytać Łysiakowy "Kuter" z "Muzeum Wyobraźni":

      "...Czy trzeba być wariatem, aby spojrzeć na błękitne niebo, w którym kąpią się ptaki, i roześmiać największym śmiechem od serca, kiedy runie budowla, którą w pocie i samozaparciu wznosiliśmy lata całe?... Wybrańcy wsiadają na kuter, mądrzy i zdrowi siadają na kanapie, sapiąc: wiesz, taki kuter..." - Waldemar Łysiak "MW"



5 komentarzy:

  1. sehr interessant!
    ehemaliger Piltscher
    LG

    OdpowiedzUsuń
  2. danke....rosnitzer from 5 years... :) i don't speak german :)) but i undernstand it:)

    OdpowiedzUsuń
  3. mowie po polsku, ale nie na takim pozziomie.
    da pani jezyka po kilku zdaniach zakochac sie mozna.
    Podziwiam.
    Rozumice, to rozomice kolo pilszcza?

    OdpowiedzUsuń
  4. proszę próbować po polsku, idzie świetnie :)
    uśmiechy

    OdpowiedzUsuń